Door de start met de boer maakt de leider alle slagen! Als de leider deze kleur zelf moet aanspelen, dan is klein vanuit dummy naar de tien in de hand de beste speelwijze. Als die met de boer genomen wordt, dan vanuit dummy de vrouw of negen, en weer snijden. Twee slagen.
H 5 3
B 8
V 9 7 6 2
A 10 4
De start met de boer wordt genomen met de heer daarna neemt de leider de gemarkeerde snit op de vrouw drie slagen voor de leider. Op eigen kracht komt de leider nooit verder dan twee slagen.
Uitkomst van tien derde
4 3
10 5 2
B 8 7 6
A H V 9
Door de start van tien derde maakt de leider alle slagen! Als de leider deze kleur zelf moet aanspelen, dan krijg je altijd een slag.
Uitkomst van heer boer derde
9 4 3
H B 2
9 8 7 6
A V T 5
Door de start van heer boer derde maakt de leider twee slagen! Als de leider deze kleur zelf moet aanspelen, dan krijgt hij maar één slag.
Uitkomsttabel 1e 3e 5e
Aantal
Combinatie
Sans
Kleur
H
b
v
6
A H V x x x
A
A
1
aa
aa
5
A H V x x
H
A
2
ba
ab
4
A H V x
H
H
3
bb
ba
5
A H B T x
A
A
4
ab
ac
4
A H B 10
H
H
5
bc
bb
7
A H B x x x x
A
A
6
ac
ad
6
A H B x x x
A
A
7
ad
ae
5
A H B x x
H of 5e13
A
8
bd
af
4
A H B x
H
H
9
be
bc
6
A H 10 9 x x
10
A
10
ea
ah
5
A H 10 9 x
H of 1013
A
11
bf
ai
5
A H 10 x x
10 of 5e13
A
12
ea
aj
4
A H 10 x
H
H
13
bg
bc
6
A H x x x x
5e
A
14
ha
ak
5
A H x x x
5e13
A
15
hb
al
4
A H x x
3e
H
16
ga
bd
3
A H x
H7
H
17
bh
be
5
A V B x x
B
A
18
da
am
4
A V B x
B
A
19
db
an
5
A V 10 9 x
1012
A
20
ec
ao
5
A V 10 x x
1012
A
21
ed
ap
4
A V 10 x
109
A
22
ef
aq
6
A V x x x x
5e
A
23
hb
as
5
A V x x x
5e
A
24
hc
at
4
A V x x
3e9
A
25
ga
au
3
A V x
V6
A
26
ca
av
5
A B 10 9 x
10
A
27
eg
aw
5
A B 10 8 x
10
A
28
eh
ax
5
A B 10 x x
10
A
29
ei
ay
4
A B 10 x
10
A9
30
ej
az
3
A B x
B6
A
31
dc
aza
5
A 10 9 8 x
9
A
32
fa
azb
5
A 10 9 7 x
9
A
33
fb
azc
5
A 10 9 x x
9
A
34
fc
azd
4
A 10 9 x
9
A9
35
fd
aze
3
A 10 x
3e5
A
36
gb
azf
3
A x x
3e5
A
37
gc
azg
5
H V B 10 x
H
H
38
bi
ba
5
H V B 9 x
H
H
39
bj
bb
5
H V B x x
H of 5e10
H
40
bk
bc
4
H V B x
H
H
41
bl
bd
5
H V 10 9 x
H
H
42
bm
be
5
H V 10 x x
H of 5e10
H
43
bn
bf
4
H V 10 x
H
H
44
bo
bg
6
H V 9 x x x
H of 5e
H
45
bp
bh
5
H V 9 x x
5e
H
46
hd
bi
6
H V x x x x
5e
H
47
he
bj
5
H V x x x
5e
H
48
hf
bk
4
H V x x
3e
H
49
gd
bl
3
H V x
H
H
50
bp
bm
5
H B 10 9 x
1011
10
51
ek
ea
5
H B 10 8 x
10
10
52
el
eb
5
H B 10 x x
10
10
53
em
ec
4
H B 10 x
10
10
54
en
ed
4
H B x x
3e
3e
55
ge
ga
3
H B x
3e
3e3
56
gf
gb
5
H 10 9 8 x
9
9
57
fd
fa
5
H 10 9 7 x
9
9
58
fe
fb
5
H 10 9 x x
5e
9
59
hg
fc
4
H 10 x x
3e
3e
60
gh
gc
3
H 10 x
3e
3e
61
gi
gd
5
H x x x x
5e
5e
62
hg0
ha0
4
H x x x
3e
3e
63
gi
gf
3
H x x
3e
3e
64
gj
gh
5
V B 10 9 x
V
V
65
cb
ca
5
V B 10 8 x
V
V
66
cc
cb
5
V B 10 x x
V of 5e10
V
67
cd
cc
4
V B 10 x
V
V
68
ce
cd
5
V B 9 8 x
V
V
69
cf
ce
5
V B 9 x x
5e
V
70
hh
cf
4
V B 9 x
V
V
71
ch
cg
5
V B x x x
5e
V
72
hi
ch
4
V B x x
3e
3e8
73
gk
gh
3
V B x
V
V
74
cj
ci
5
V 10 9 8 x
9
9
75
ff
fd
5
V 10 9 7 x
9
9
76
fg
fe
5
V 10 9 x x
5e
9
77
hg1
ff
4
V 10 9 x
9
9
78
fi
fg
4
V 10 x x
3e
3e
79
gl
gi
3
V 10 x
3e
3e
80
gm
gk
5
V x x x x
5e
5e
81
hi0
ha1
4
V x x x
3e
3e
82
gn
gl
3
V x x
3e
3e
83
go
gm
5
B 10 9 8 x
B
B
84
dc
da
5
B 10 9 7 x
B
B
85
dd
db
5
B 10 9 x x
B of 5e10
B
86
de
dc
4
B 10 9 x
B
B
87
df
dd
5
B 10 8 x x
5e
B
88
hi1
de
5
B 10 8 7 x
B
B
89
dh
df
4
B 10 8 x
B
B
90
di
dg
4
B 10 x x
3e
3e
91
gm
gn
3
B 10 x
B
B
92
dj
dh
3
B 10 x (Troef)
—
3e4
93
xx
go
5
B x x x x
3e
3e
94
go
gp
4
B x x x
3e
3e
95
gp
gq
3
B x x
3e
3e
96
gq
gr
5
10 9 8 7 x
10
10
97
en
ef
5
10 9 8 6 x
10
10
98
eo
eg
5
10 9 8 x x
5e
10
99
hk
eh
4
10 9 8 x
10
10
100
ep
ei
5
10 9 7 6 x
10
10
101
eq
ej
5
10 9 7 x x
5e
10
102
hq
ek
4
10 9 7 x
10
10
103
ey
el
4
10 9 x x
3e
3e
104
gr
gs
3
10 9 x
10
10
105
ez
em
4
10 x x x
3e
3e
106
gs
gt
3
10 x x
3e
3e
107
gt
gu
4
9 8 7 x of slechter
3e
3e
108
gu
gv
3
9 8 7 of slechter
3e
3e 1
109
gv
gv
3
Troef 3 kleintjes
—
2e2
110
xx
fz
2
Elke niet troef doubleton
1e
—
113
fj
zz
2
Troef Aas elke kaart
—
A
111
yc
azh
2
Troef Elke honneur sequentie
—
1e
112
yd
fy
2
Troef Elke andere doubleton
—
2e
114
ya
fya
1. Eventueel de hoogste (de negen is dan nog de top van een serie) 2. Gevolgd door de laagste kaart beloofd een driekaart troef = troefecho 3. Soms is de boer beter vanwege een blokkade 4. Anticiperend op V of H sec bij partner 5. De aas als partner geen zij-entree heeft 6. In sommige gevallen is de aas beter 7. Tegen sans vraagt de aas om deblokkade en anders distributie 8. De vrouw is in sommige gevallen beter 9. Een start van deze combinatie is over het algemeen niet aan te bevelen 10. Start de 5e om de hele kleur te ontwikkelen, een start met de hoogste is veiliger 11. Soms is de heer beter 12. De vrouw als je de heer in dummy verwacht 13. Met een zekere zij-entree is de heer beter
Over de tabel
◼ Je kunt de tabel sorteren op alle kolommen.
• Uitgangspunt tegen sans a tout vraagt de start van een aas om deblokkade en anders distributie. Start partner de aas dan gooi je met V52 de vrouw onder. Met 752 speel je de 2 als dat oneven aangeeft.
• Hier is ervoor gekozen om 987 niet meer als een serie te zien, maar je zou die grens ook bij de acht kunnen leggen.
• Van een aantal combinaties is starten onaantrekkelijk (tenzij door partner geboden) te weten:
AV AVx AVxx
HB HBxx Hx Hxx Hxxx
x Vxx Vxxx
Bxx Bxxx
Tx Txxx
Uitkomen
➀ De combinatie van de uitkomsttabel en 1e3e5e maakt veel duidelijk:
Tegenstanders bieden 1SA - 3SA partner start 10. In dummy verschijnt 9 3 Jij hebt V 8 2 Als de tien de hoogste van een doubleton was dan zou de leider zes schoppens hebben dan had die wel schoppen geboden. Nu het ook niet van een T9 serie is heeft partner twee kaarten boven de tien. Bij 1e3e5e moet je als partner de vijfde gestart is de regel van tien gebruiken en als hij de derde gestart is de regel van twaalf. ezelsbrug: 10 + 5 = 15 en 12 + 3 = 15. Hier gebruiken we de regel van twaalf partner kan niet de vijfde gestart zijn dan had hij AHVBT moeten hebben! Met de regel van twaalf komen we erachter dat 12-10 de leider dummy en jij samen twee kaarten boven de tien hebben: dus je speelt de vrouw.
Het is verstandig om 1e3e5e strict te spelen: dus met H 9 8 2 niet met de 2 starten omdat de 8 een slag kan kosten. De ene keer dat het een slag kost weegt niet op tegen de misverstanden die ontstaan door het starten met de vierde.
➁ De regel kan ook gebruikt worden om een singleton op te sporen:
A 10 8 7 4
start 5
H 9 3 2
V B 6
De start is de 5 de leider speelt klein uit de dummy jij speelt de heer en de leider de 6. De regel van tien gaat niet op dan zouden er 10-6 is 4 kaarten erboven zijn en je ziet er na de 1e slag al 7. De regel van 12 kan nog net maar van VB5 start je de V dus partner is gestart met de 1e. Dat kan geen doubleton meer zijn je ziet immers alle lagere kaarten!
➂ Je kunt je starts nog verbeteren door Russinov tegen troef te spelen
Bij Russinov start je: Van aanliggende honneurs de 2e als je drie of meer kaarten in de kleur hebt:
H V B x (x)
H V x (x)
V B 10 x (x)
V B x (x)
B 10 9 x (x)
B 10 x (x)
10 9 8 x (x)
10 9 x (x)
De eerste als je twee kaarten in de kleur hebt:
H V
H x
V B
V x
B 10
B x
10 9
10 x
Of je singleton:
H
V
B
10
De start van een honneur belooft dan de kaart erboven, de hoogste van een doubleton of een singeton. Daardoor kun je Ace attitude King count spelen. Oftewel op een aas speel je een aan / af signaal. En op een heer geef je je distributie aan. En komt de vrouw derde of langer in dummy dan geef je ook op een aas distributie. Doordat je Russinov speelt is de start met een heer vrijwel altijd van aas-heer, immers je start niet zo gauw met Hx of heer sec.
➃ Als je een serie hebt in een door tegenstander geboden kleur moet je met de 5e starten:
B 10 9 x x V B 10 x x H B 10 x x A B 10 x x
Dit is omdat partner een nuttige kaart kan hebben, de kleur kan blokkeren, of dat de leider de situatie verkeerd inschat. Als de kleur bijvoorbeeld zo ligt:
V 3
B 10 9 5 2
K 7
A 8 6 4
De leider zal de vrouw spelen!
A 8 7 3
B 10 9 5 2
V
H 6 4
Als je de boer start, speelt de leider de 3 uit dummy en neemt met de heer en maakt 3 slagen i.p.v. twee!
➃ Over het algemeen moet je tegen deelscores passiever starten.